Decoratie

Wat betekenen de overheidsmaatregelen voor mijn bedrijf?


Vrijwel elke onderneming krijgt in meer of mindere mate te maken met de coronacrisis. En dus ook met maatregelen van de overheid en andere instellingen als bijvoorbeeld banken.

Veel ondernemingen kunnen gebruik maken van maatregelen die op dit moment actueel zijn. Maar ondernemers zien soms door de bomen het bos niet meer. Het is voor ondernemers ingewikkeld om te weten waar ze gebruik van kunnen maken en waar ze recht op hebben. En ook belangrijk: wat betekenen die maatregelen concreet? Hoe zien deze eruit en wat is het effect daarvan op hun bedrijfsvoering?

Ondernemersvragen

Bijna elke dag komen er maatregelen bij of veranderen deze. Het is dus van belang om op de hoogte te blijven. Wanneer loopt een maatregel af en wanneer wordt iets vernieuwd? Of zijn er nieuwe toevoegingen en maatregelen? Hoe zorgt je ervoor dat je niks mist? Hoe weet je zeker of je in aanmerking komt voor iets en wat betekent dat voor de toekomst van mijn onderneming? Het zijn belangrijke vragen voor ondernemers.

Sommige maatregelen zijn een 'cadeautje' van de overheid, andere maatregelen zijn bedoeld als uitstel van betaling. Ondernemers moeten zich daarvan bewust zijn. Maar hoe en wanneer moeten zij bijvoorbeeld iets terugbetalen? Ook daar zitten weer eisen en voorwaarden aan vast. Ondernemers moeten dat in de gaten houden en kijken welk effect dat heeft op hun bedrijf en bedrijfsvoering.

Korte en lange termijn

De coronacrisis was eerst alleen iets dat aan de andere kant van de wereld gebeurde. Maar opeens was ook Nederland aan de beurt en uiteindelijk ging ook hier opeens alles op slot. Dat was nogal een shock voor veel ondernemers. Na die eerste shock kwam langzaam het besef bij hen wat dat betekende voor hun bedrijf. In bepaalde sectoren was het direct duidelijk, zoals bijvoorbeeld in de horeca en bij sportscholen. Bij andere ondernemingen druppelde dat besef iets langzamer door.

Datzelfde zien we nu eigenlijk ook nog. Veel bedrijven kijken momenteel vooral naar de korte termijn, vooral omdat de situatie per week kan verschillen. Dat is dus logisch. Maar wij laten hen ook inzien dat ze ook rekening moeten houden met de langere termijn. Misschien ziet de samenleving er straks wel heel anders uit met bijvoorbeeld de 'anderhalve meter samenleving' en social distancing.

Ondernemers moeten nadenken over de lange termijn-effecten op hun bedrijf. Een hoop bedrijven nuanceren dat soms nog een beetje. Je hoort dingen als 'dit duurt even, maar daarna is alles weer zoals vroeger,' en 'we houden dit wel vol.' Maar ik denk dat zij zich daarin vergissen.

Businessmodellen

Sportscholen hebben nu heel veel last van de crisis. Maar men moet niet denken dat als ze weer opengaan, zij op dezelfde manier door kunnen gaan als voor de crisis. Zij moeten misschien wel nadenken over hele andere businessmodellen. Geen contributie meer van leden, maar bijvoorbeeld alleen nog maar betalen per les. En altijd van tevoren reserveren in verband met social distancing.

Op de langere termijn zullen er bij veel bedrijven ontslagen vallen en wordt er minder geconsumeerd. Dan vallen er ook bedrijven om die op dit moment misschien nog weinig merken. Ook zij moeten hun businessmodel voor de lange termijn misschien aanpassen.

Niet vanzelfsprekend

We wijzen onze klanten op alle effecten van de crisis. Een boekhouder kan financieel gezien enorm veel regelen, maar de huidige crisismaatregelen omhelzen veel meer dan dat. Zie je huidige businessmodel niet als een vanzelfsprekend iets. Als een bedrijf het nu druk heeft, komt dat misschien door orders die zijn gedaan voor de huidige crisis. Die vallen straks weg, en dan komt het besef pas bij deze ondernemers dat de crisis ook hen raakt. Wij proberen ondernemers duidelijk te maken die vergissing niet te maken en dat moment voor te zijn.

De ondernemers die het eerst de crisis weer te boven komen, zijn degenen die niet bij de pakken blijven neerzitten. Zij gaan niet klagen, maar proberen zich te herpakken en zetten de schouders eronder. Wij ondersteunen hen door middels van coaching, daar is nu heel veel vraag naar. Om hen dat laatste duwtje in de rug te kunnen geven.

Juist in de huidige crisis is dat enorm belangrijk. Zij bereiden zich voor op de korte en lange termijn. En dat laatste moet men vooral niet vergeten. De meeste overheidsmaatregelen zijn er voor de korte termijn. Maar die stoppen ook eens.

Meer weten over ondernemen in crisistijd? Bekijk dan dit webinar over waarom bij de pakken neerzitten geen optie is.