Decoratie

Passend personeel zoeken: kijk eerst eens naar je huidige werknemers


Elke ondernemer wil graag het beste personeel voor zijn/haar bedrijf. Als het gaat om goede werknemers is het van belang om eerst te kijken naar het huidige personeel. Want vooral in deze lastige tijd van de coronacrisis is goed personeel meer dan ooit nodig.

Bij de bedrijfsanalyses die wij maken beginnen we daarom altijd met een scan van het huidige personeelsbestand. Ondernemers kunnen natuurlijk altijd over zijn/haar werknemers zeggen dat ze iemand wel of niet goed vinden, maar klopt dat ook bedrijfsmatig gezien?

Bij de scan van het personeel stellen we daarbij een aantal vragen waarop we antwoord proberen te vinden. Levert een werknemer wel voldoende een bijdrage aan het bedrijf? En als iemand niet rendeert zoals het zou moeten: ligt dat dan ook aan de werknemer? Of kan het ook aan een leidinggevende liggen? En kan deze werknemer zo om worden gevormd, dat hij/zij wel een goede bijdrage kan leveren aan het bedrijf? En hoe doe je dat dan?

Activeer je personeel

Misschien is de conclusie wel dat diegene een stukje begeleiding mist. Of dat de werknemer niet voldoende wordt uitgedaagd in zijn/haar huidige functie. Wellicht moet de werknemer wel een bepaalde opleiding volgen. Zo zijn er allerlei mogelijkheden om hen weer te activeren en de juiste bijdrage te laten leveren. We kijken daarbij naar het arbeidspotentieel en willen deze zo efficiënt mogelijk inzetten. Daarbij geven we ook een risicoadvies: hoe groot is de kans op succes?

Behalve het kijken naar individuele werknemers kan de conclusie na een bedrijfsanalyse ook zijn dat er een tekort aan capaciteit is aan personeel. Pas dan wordt er naar buiten gekeken en kan men op zoek naar personeel.

Daarbij kijk je in eerste instantie naar de capaciteiten van geïnteresseerden. Maar je moet ook letten of iemand in je bedrijf past. Hoe doe je dat? Door vooral te kijken naar de aantrekkingskracht van je eigen onderneming. Is dat de bedrijfscultuur? De locatie? Het product? Daarmee kan je aan de slag om iemand te vinden die bij het bedrijf past.

Opleiden of aanpassen?

Het kan natuurlijk zijn dat een ondernemer zijn/haar gewenste versterking niet kan vinden. Dan kan je twee dingen doen: je kan iemand van je huidige personeelsbestand opleiden en op de openstaande vacature zetten. Of je kan kritisch naar de vacature kijken en deze aanpassen, of wellicht de taken en werkzaamheden verdelen over het huidige personeel.

En over goed personeel gesproken: het gaat niet alleen over het aantrekken van goed personeel. Wat veel werkgevers vergeten: hou behoud je mensen als deze eenmaal ‘binnen’ zijn?

Thuiswerken tijdens coronacrisis

Momenteel is thuiswerken een zeer relevant item. De coronacrisis heeft z'n weerslag op zowel werkgever als werknemer en er moet, indien mogelijk, zoveel mogelijk worden thuisgewerkt. Hoe blijf je dan in contact met je personeel? En hoe kan je hen zo efficiënt mogelijk inzetten? Wellicht is dit juist het goede moment om een (online) studie of cursus aan te bieden.

En uiteraard kijken we ook naar de nabije toekomst. Hoe kan je met je personeel een vliegende (her)start maken en de zaken weer oppakken na de crisis? Ook al deze actuele punten komen aan bod bij de analyses die we maken.