Decoratie

Hoe blijf ik op de hoogte van de wisselende wet- en regelgeving?



Het is heel lastig voor bedrijven om op de hoogte te blijven van allerlei wet- en regelgeving. Die regelgeving gaat namelijk niet alleen maar over het vakgebied van de ondernemer, of regels omtrent de producten/diensten die men aanbiedt.

Het gaat over allerlei vakgebieden. Denk ook aan regelgeving voor ondersteunende afdelingen zoals HR, finance en administratie, die daar ook mee te maken krijgen.

Eén van de makkelijkste manieren is om lid te worden van een branchevereniging. Via hen kunnen ondernemers snel op de hoogte worden gebracht van veranderingen in de branche, dus ook op het gebied van wet- en regelgeving. Maar op de hoogte blijven is één ding. Je moet je daarnaast ook afvragen wat de impact van bepaalde veranderingen is op je onderneming. Wat is de impact van nieuwe wet- en regelgeving op mijn bedrijf en wat moet ik doen om daaraan te voldoen?

Bovendien gaat dat verder dan alleen nieuwe regeltjes. Ook andere factoren zijn van belang. Denk daarbij aan bijvoorbeeld de Brexit of privacywetgeving. Dat soort dingen kunnen ook een impact hebben op je bedrijf en ook daar moet rekening mee gehouden worden. Kortom: het gaat niet alleen om regelgeving rondom de producten en/of diensten die je verkoopt.

Wij kijken met MeerMKB naar alle aspecten binnen een bedrijf, dus alle afzonderlijke afdelingen. Wordt bestaande wet- en regelgeving goed toegepast? En hoe kan een bedrijf klaar zijn voor eventuele toekomstige veranderingen? Denk daarbij over discussies die lopen over werknemers met nul-urencontracten, of zzp’ers die hetzelfde behandeld moeten worden als vaste werknemers. Je moet goed nadenken over de eventuele gevolgen daarvan. Wij helpen ondernemers daarbij. Want zo simpel is het helaas allemaal niet.