Decoratie

Hoe behoud ik als ondernemer mijn belangrijkste klanten?



Als ondernemer zijn er verschillende manieren om je belangrijkste klanten proberen te behouden. Welke manier de juiste is, hangt van verschillende factoren af. Er zit een heel speelveld tussen het persoonlijke vlak, relaties opbouwen en het financiële vlak. Je moet zorgen dat je klant daarbij op het speelveld blijft staan. En dat speelveld ziet er elke keer anders uit.

Persoonlijk contact wordt daarbij vaak als belangrijkste manier gezien. Maar het is daarbij wel van belang op welk niveau en met welke persoon/personen binnen een bedrijf je dan graag dat persoonlijke contact wil. Uiteraard kan je ook op andere manieren aan klantenbinding doen. Denk bijvoorbeeld aan korting geven aan je grootste klanten.

Welke manier?

Het werken aan relaties is voor ondernemers erg belangrijk, maar je moet er ook voor waken dat het niet de verkeerde kant op gaat. Natuurlijk is het leuk om met klanten uit eten te gaan en een balletje te slaan op de golfbaan, maar als je daarmee doorslaat kan dat ook verkeerd geïnterpreteerd worden.

De juiste manier hangt uiteindelijk af van zaken als de sector, de grootte van het bedrijf, de individuen... Als jij bijvoorbeeld al je kaarten op één persoon binnen een bedrijf zet en die is opeens vertrokken, dan ken je niemand meer in dat bedrijf.

Kijken naar je eigen onderneming

Ook binnen je eigen onderneming kan je kritisch kijken naar wat er nodig is om klanten te behouden. Als jij als stugge, gesloten, ondernemer geen netwerker bent, terwijl dat juist belangrijk is bij een bepaalde klant, dan moet je eens kijken op welke manier dat opgelost kan worden. Is er iemand anders binnen je bedrijf die die taak over kan nemen? Of moet je als ondernemer je eigen houding proberen te veranderen? Als één van de twee niet lukt, loop je wel een groter risico om die klant kwijt te raken.

Andersom werkt dat natuurlijk ook zo. Als je als ondernemer enorm veel tijd en moeite kwijt bent met netwerken, maar het levert niks op. Dan moet je je afvragen of dat verder wel zinvol is. Dan moet je kijken naar andere mogelijkheden. Commercials, meer met social media, dat soort dingen. Het gaat natuurlijk verder dan alleen maar persoonlijke contact of kortingen. Door een bedrijfsanalyse te maken kunnen we bij MeerMKB precies uitleggen welke manier meer kans van slagen heeft.